Vi utvecklar

Ett långsiktigt, kunskapsbaserat, utvecklingsarbete förutsätter helhetssyn och ett konstruktivt, självkritiskt förhållningssätt.

KEKS arbetar därför med utveckling av såväl kompetens och metoder som policy och organisation. Vi riktar oss till alla som på olika sätt är med och påverkar verksamheten, från fritidsledare och verksamhetsutvecklare till chefer och politiker.

Alla våra olika insatser tas fram i dialog utifrån de utmaningar vi ser i The Logbook och i det dagliga arbetet. Det är i våra olika styrgrupper, temanätverk och arbetsgrupper som behov och åtgärder formuleras. KEKS kansli koordinerar sedan arbetet och ser till att det vi beslutat tillsammans genomförs enligt plan.

Våra olika insatser varierar både till form och innehåll, men består i huvudsak av:

  • Utvecklingsforum [UF] är regionala träffar för personal och chefer. Varje UF har ett aktuellt teman som till exempel ‘Fritidsledarens yrkesroll’, ‘Metoder för att stimulera ungas delaktighet’ eller ‘Att arbeta utifrån Chartern’. De regionala styrgrupperna beslutar om och när ett UF ska genomföras.

  • KEKS har en rad olika temanätverk där personal med liknande intressen och uppdrag träffas för att utbyta erfarenheter och utveckla verksamheten tillsammans. Dessa nätverk koordineras av KEKS kansli, men drivs av personalens engagemang. Du hittar våra olika temanätverk här.

  • Varje år arrangerar KEKS en gemensam konferens för ungdomsarbetare, chefer, verksamhetsutvecklare och politiker. Under denna erbjuds ett rikt smörgåsbord av föreläsningar, seminarier och workshops. Eftersom KEKS är en europeisk organisation har konferensen även deltagare och föreläsare från medlemmar och partners runt om i Europa. Information om nästa konferens hittar du under På gång i KEKS.

  • KEKS har genom åren genomfört en rad olika kurser på olika teman. De senaste åren har vi framför allt fokuserat på kurser i ELD, vår metod för att synliggöra ungas lärande, men vi har även genomfört utbildningar i till exempel resultat- och verksamhetsanalys. Vilka olika kurser som ska genomföras beslutas av våra olika styrgrupper.

  • KEKS bygger på medlemmarnas engagemang. I varje ny organisation genomför vi därför alltid en två-dagars introduktion. Den första dagen handlar om hur vi ser på öppen ungdomsverksamhet, ungas delaktighet och lärande samt fritidsledarens yrkesroll. Dag två handlar om hur man rent praktiskt kan använda The Logbook för att utveckla och stärka verksamheten. Under båda dagarna varvas presentationer med frågor och gruppdiskussioner.

    Dessa introduktioner genomförs även efter behov i kommuner och regioner med många nyanställda eller som har behov av en nystart i verksamheten.

  • För att göra vissa av våra utbildningar mer tillgängliga har KEKS tagit fram den digitala lärplattformen KX education. Här finns kurser om bland annat gemensamt lärande och hur man kan arbeta med ungas delaktighet och lärande. De olika kurserna består av en uppsättning korta filmer med tillhörande nedladdningsbara diskussionsfrågor. På så sätt kan personalgrupper gå en utbildning när och i det tempo som passar dem själva.

    KX education är enbart öppen för medlemmar. Läs mer.

  • Många medlemmar kontaktar KEKS kansli för vardagligt stöd i form av bollning kring olika utmaningar och hur dessa kan hanteras. Ibland räcker det med ett kort samtal, ibland blir detta startskottet till någon annan typ av insats. Ofta kan kansliet också bolla vidare frågan till någon annan medlem som man vet har lyckats väl med utmaningen i fråga. Inom KEKS finns en stark vilja att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter!

  • ELD, Experience Learning Description, är en metod för att dokumentera och synliggöra ungas lärande i öppen ungdomsverksamhet. Många talar om att unga utvecklas genom att delta i verksamheten, ofta under parollen ’empowerment’, men få kan faktiskt visa att så är fallet, vare sig för omvärlden eller för ungdomarna själva. När ungdomar, via ELD, får ett skriftligt kompetensbevis medför detta inte bara ökad självkänsla utan också en förändrad syn på verksamheten och sättet att närma sig denna.

    Som en dialogbaserad metod med ett tydligt stödmaterial ger ELD både ungdomar och personal ett kvitto på att den verksamhet man driver tillsammans är meningsfull och bidrar till ungas personliga och sociala utveckling.

    Vikten av dokumentation och synliggörande av ungas lärande är också något som lyfts i de Europeiska principerna och riktlinjerna för lokal öppen fritids- och ungdomsverksamhet, chartern.

    KEKS ordnar regelbundet kurser i ELD. För mer information, vänligen kontakta KEKS kansli.

  • Projektkontor är en metod som syftar till att stimulera ungdomar som deltar i öppen, drop-in, verksamhet att driva egna, större eller mindre, aktiviteter och projekt. Projektkontoret är tänkt att fungera som en ’verksamhet i verksamheten’ på fritidsgården, med fasta öppettider och personal avsatt för att ge relevant stöd. Genom en tydlig egen identitet synliggör och ’normaliserar’ projektkontoret ungas möjlighet att engagera sig och ta ansvar för egna idéer och projekt. En del kommuner driver också mobila projektkontor som ’pop-up’-verksamheter på olika fritidsgårdar och/eller i andra lokaler.

    I KEKS finns ett temanätverk där personal som driver projektkontor samarbetar för att utveckla verksamheten. Kontakta gärna KEKS kansli för mer information.

  • KEKS tillsätter ibland arbetsgrupper för att ta fram material eller metoder kring specifika ämnen. Arbetsgrupperna koordineras av KEKS kansli och består av personal från våra olika medlemsorganisationer som har kompetens och uppdrag att arbeta med ämnet i fråga. Du hittar aktuella arbetsgrupper och deras respektive kontaktpersoner under På gång.

  • KEKS har, på uppdrag av olika kommuner, genomfört en rad översyner av organisation och måldokument. Dessa kommuner har ofta upplevt att målen varit otydliga och/eller att organisationen inte svarat mot aktuella behov och resurser. Dessa översyner har ofta lett till ganska genomgripande förändringar och en större samsyn mellan förvaltning och politik avseende vad som kännetecknar, och krävs för att driva, en kvalitativ öppen ungdomsverksamhet. Kommuner som ser behovet av liknande översyner är välkomna att kontakta KEKS kansli.

  • KEKS huvudfokus ligger på att följa upp och utveckla verksamhetens kvalitet. För att kunna göra detta krävs dock att vi också ibland kartlägger olika sidor av den verklighet vi befinner oss i. Redan 2006 gjorde vi därför en bred kartläggning av personalens utbildning och upplevda kompetensbehov vilket gav oss goda möjligheter att planera framtida insatser.

    Under 2020 och 2022 genomfördes enkätstudien Vad är bra fritid för dig? Enkäten genomfördes i skolklasser och syftet var att kartlägga hur unga ser på den öppna ungdomsverksamheten och hur de skulle vilja ha sin fritid, såväl till form som till innehåll. 2020 sammanställdes resultatet i rapporten Vad är bra fritid för dig? som du hittar under Utbildningar och skrifter.

    2022 hämmades genomförandet något av Covid och endast berörda kommuner har fått sina resultat. Till det positiva hör dock att enkäten även genomfördes i Slovenien och att resultatet även där upplevdes som mycket givande och intressant.

    Enkäten planeras att genomföras vartannat år och kommer då troligen att vara tillgänglig även för kommuner som inte är medlemmar i KEKS.

  • KEKS har genom åren drivit en rad internationella projekt, de flesta med stöd av medel från Erasmus+ och European Solidarity Corps. Det har dels handlat om projekt för personal där dessa fått möjlighet att göra studiebesök, gå utbildningar eller jobbskugga i andra länder, dels om större utvecklingsprojekt. Ett exempel på det senare är när vi 2015 fick ca 200 000 € för att vidareutveckla The Logbook.

    Kansliet förmedlar också gärna kontakter till organisationer som är intresserade av internationella ungdomsutbyten eller som vill skicka eller ta emot europeiska volontärer (ESC). Detta sker bland annat inom ramen för Eurodesk-nätverket, där KEKS är medlemmar.

    Internationella projekt är ett utmärkt sätt att väcka ungdomars engagemang och lägga grunden för ett delaktighetsbaserat arbete. För den som känner behov av mer kunskap för att komma igång tipsar vi gärna om lämpliga kurser och utbildningar. Mycket information och kurserbjudanden kan också fås genom Salto och MUCF.

  • Utöver KEKS vision med tillhörande diskussionsmaterial och forskningsrapporten Inordnande eller Utvidgande har KEKS även publicerat:

    Idéer först. Pengar sedan, om hur man kan arbeta med sökbara medel

    Delaktighet och lärande, en metodbok i arbetet med delaktighet och lärande

    Vad är bra fritid för dig? En kartläggning av hur unga ser på den öppna ungdomsverksamheten och hur de vill ha sin fritid både till form och innehåll.

    Barnkonventionen – från ord till handling med KEKS, om hur arbetet inom KEKS bidrar till att förverkliga barnkonventionen

    KEKS olika publikationer kan laddas ner eller beställas till självkostnadspris. Du hittar dem under Utbildningar och skrifter.

    Vi har även, för EGL-Sverige, tagit fram en rad korta filmer om verksamheten och hur denna kan utvecklas. Du hittar dem på www.eglsverige.eu.

  • KEKS bedriver också, främst via kansliet, ett omfattande utåtriktat arbete. Vi har deltagit som talare på en rad konferenser såväl i Sverige som i andra länder, publicerat debattartiklar och deltagit i paneldiskussioner. Inte minst viktigt har detta varit i relation till politiken och vi har även arrangerat flera seminarier riktade direkt till denna målgrupp och även genomfört en rad presentationer under nämndmöten och andra politiska sammankomster. Läs mer om vårt påverkansarbete under KEKS i Europa.

  • KEKS främsta bidrag till forskningen om vår verksamhet är rapporten Inordnande eller Utvidgande om vad som gynnar respektive missgynnar ungdomars upplevelse av delaktighet i öppen ungdomsverksamhet. Denna togs fram i samarbete med FoUiVäst/GR och publicerades redan 2010. Den är dock fortfarande i hög grad aktuell och ger viktiga insikter i vad som krävs av personalen för att driva en kvalitativ, delaktighetsbaserad verksamhet.

    Det är dock viktigt att påpeka att det sätt på vilket vi samlar in och analyserar material via The Logbook mycket väl hade kunnat rubriceras som forskning om det hade genomförts inom ramen för ett universitet eller motsvarande. Vi är naturligtvis också mer än villiga att ställa detta material till förfogande för den forskare/institution som vill titta närmare på vilka ytterligare slutsatser och kunskaper det skulle kunna generera. Intresset från den akademiska världen har dock hittills varit svalt.

  • Verksamhetens avsaknad av tydliga mål har lett till motsvarande avsaknad av väl utarbetade metoder. Detta har i sin tur lett till att fritidsledarens arbete i hög utsträckning formats utifrån dennes egen personlighet, värderingar och intressen. Verksamheten är dess personal, den förändras när personalen byts och man avstår ofta från kritik då denna lätt uppfattas som personlig.

    KEKS arbete med tydliga mål har lett till att vi kunnat ta fram tydliga arbetsrutiner och metoder. I skriften Delaktighet och Lärande har vi till exempel beskrivit fritidsledarens arbetsprocess. ELD är ett exempel på en metod vi vidareutvecklat och anpassat till fritidsledarens vardag.

    Arbetet utifrån tydliga metoder innebär inte att fritidsledaren ska bli opersonlig, vilket är omöjligt, utan enbart att man kan diskutera hur arbetet bör utföras utan att kritisera någon som person. Tydliga arbetsmetoder skapar trygghet och är den bas utifrån vilken man arbetar med sin personlighet för att nå uppsatta mål.

  • Många av KEKS aktiviteter är återkommande och kopplade till vårt löpande arbete med dokumentation och uppföljning. Utifrån detta har vi skapat ett årshjul som inleds i början av december när den årliga sammanställningen av verksamheternas resultat presenteras.

    Med utgångspunkt i dessa resultat genomför vi sedan olika träffar där vi stödjer verksamheterna i att analysera sina resultat och formulera mål och åtgärder för det kommande året. I samband med detta har vi också en träff i den centrala styrgruppen där våra övergripande prioriteringar och gemensamma aktiviteter beslutas.

    I början av året genomförs sedan våra regionala styrgruppsträffar där vi planerar vilka utbildningar och kurser som ska genomföras under året.

    I början av hösten genomförs så en ny runda träffar i de regionala styrgrupperna för att stämma av genomförda insatser, utbyta erfarenheter och planera eventuella ytterligare aktiviteter.

    I oktober genomförs så vår årliga mötesplatsenkät och kvantitativa nyckeltal samlas in. Resultatet presenteras i början av december och så börjar allt om på nytt.

    Parallellt och i samspel med årshjulet arbetar temanätverken och olika arbetsgrupper med att ta fram idéer och förslag på hur verksamheten kan utvecklas.

    KEKS kansli fungerar som nav, men det är medlemmarnas engagemang och det faktum att vi har kul under tiden som får hjulet att snurra.