Utbildningar & Skrifter

Utbildningar

KEKS har genom åren tagit fram en rad olika utbildningar riktade till både personal, chefer och politiker inom KEKS. Vi tror dock att de allra flesta av dessa är lika intressanta även för andra. De utmaningar som verksamheten ofta möter är de samma oavsett om man är med i KEKS eller inte. Vi har även genomfört en rad föreläsningar och workshops för studenter på olika fritidsledarutbildningar.

Översyn av organisationer
Utöver behovet av kompetensutveckling upplever många verksamheter också att målen för verksamheten är otydliga och/eller att organisationen inte svarar mot aktuella behov och resurser. Vi har därför, på uppdrag av olika kommuner inom och utom KEKS, genomfört en rad översyner av organisation och måldokument.

Dessa översyner har ofta lett till ganska genomgripande förändringar och en större samsyn mellan förvaltning och politik avseende vad som kännetecknar, och krävs för att driva, en kvalitativ öppen ungdomsverksamhet. Kommuner som ser behovet av liknande översyner är välkomna att kontakta KEKS kansli.

Skräddarsydda utbildningar
De utbildningar du hittar till höger kan genomföras hos oss i Göteborg (varför inte i kombination med ett studiebesök), eller så kommer vi till er. Naturligtvis skräddarsyr vi dem utifrån era önskemål och behov. Om intresse finns tar vi också gärna fram föreläsningar och kurser baserade på era idéer och förslag. Kontakta gärna KEKS kansli för fortsatt diskussion!

  • Denna föreläsning riktar sig till alla inom sektorn, men är kanske speciellt intressant för politiker och tjänstepersoner i ledande ställning som inte har vardaglig kontakt med verksamheten. Här lyfts skillnaden mellan den traditionella fritidsgården och en modern öppen ungdomsverksamhet, Vad säger de senaste årens policyutveckling, hur påverkar synen på verksamheten dess resultat och alla ungas rätt till en meningsfull fritid? Föreläsningen är på två till tre timmar beroende på hur mycket möjlighet till diskussion som önskas.

  • I denna föreläsning pratar vi om hur man kan sätta meningsfulla och mätbara mål för vår verksamhet. Vad är kvalitet i öppen ungdomsverksamhet och hur kan man ta fram och arbeta med kvalitetsindikatorer? Vi går även igenom olika metoder för uppföljning och diskuterar hur de kan användas för att utveckla verksamheten och bedöma kvaliteten. Föreläsningen kan också kombineras med en workshop där deltagarna får stöd att själva diskutera och formulera de mål man vill arbeta mot i framtiden. Såväl föreläsning som workshop kan anpassas i tid från tre timmar upp till en heldag.

  • Denna föreläsning bygger på forskningsrapporten med samma namn. Vi går bland annat igenom hur vårt sätt att tänka kring ungdomar påverkar deras vilja och möjlighet till delaktighet och ger en rad konkreta råd kring hur man kan utveckla delaktighetsarbetet. Föreläsningen kan med fördel kompletteras med en workshop där deltagarna får möjlighet att själva diskutera sin syn på ungdomar och hur man skulle kunna förändra och utveckla sitt arbete i framtiden. Såväl föreläsning som workshop kan anpassas i tid från tre timmar upp till en heldag.

  • Europeiska principer och riktlinjer för lokal öppen fritids- och ungdomsverksamhet

    Vad säger chartern om öppen ungdomsverksamhet och hur denna bör utvecklas? Hur kan olika verksamheter använda chartern och det stödmaterial som finns för att utveckla verksamheten? Chartern används idag runt om i Europa för att utveckla såväl policy som praktik. I denna föreläsning presenterar vi chartern och hur denna kan användas och/eller genomför en workshop som kickar igång ert eget utvecklingsarbete. Såväl föreläsning som workshop kan anpassas i tid från en timma (enbart kort introduktion) upp till en heldag.

  • I denna interaktiva föreläsning/workshop får deltagarna se sig själva i spegeln och diskutera vad unga får med sig genom att delta i verksamheten.

    Bidrar vårt sätt att arbeta och organisera verksamheten till demokrati, delaktighet och jämställdhet eller är det i själva verket andra saker som unga lär sig på fritidsgården?

    Analyser gården är en heldags workshop, men kan också genomföras som en halvdags introduktion till fortsatt arbete på ‘hemmaplan’.

  • I denna föreläsning diskuterar vi på ett både seriöst och lekfullt sätt hur man skapar en tydlig yrkesroll och hanterar de olika dilemman som dyker upp om man vill vara flexibel och arbeta med delaktighet samtidigt som man vill vara en tydlig vuxen. Och vad innebär det egentligen att vara vuxen, hur skall man förhålla sig, när man vill att ungdomar skall bidra och engagera sig? Föreläsningen kan ta allt från en timma till en heldag beroende på hur mycket diskussionspass ni vill lägga in.

  • ELD är en metod för att dokumentera och synliggöra ungdomars lärande i öppen ungdomsverksamhet. KEKS har utbildad över 400 fritidsledare i ELD och de som använder metoden är mer än nöjda. Många ungdomar som blivit ELDade vittnar också om hur mycket det gett dem. Genom ELD får både personal och ungdomar ett kvitto på att de aktiviteter man deltagit i varit både givande och meningsfulla. Kursen är en heldagskurs för max 12 personer.

  • Vilka olika punkter är viktiga att tänka på när man skall planera ett projekt, skriva en projektbeskrivning och ansöka om medel. Under denna kurs går vi igenom hela processen, från idé till ansökan, steg för steg och deltagarna får med sig en färdig manual för det fortsatta arbetet på hemmaplan. Kursen är en halvdag och är användbar både för små och stora projekt, såväl på hemmaplan som internationellt. Den kan också kombineras med en workshop där deltagarna får möjlighet och stöd att börja arbeta på egna konkreta projekt.

Våra skrifter

Att köpa

Inordnande eller utvidgande - om delaktighetens villkor på fyra fritidsgårdar är en forskningsrapport framtagen i samarbete med FoU i Väst/GR. Här kan du läsa bland annat om hur vårt sätt att se på ungdomar påverkar vår förmåga att bedriva ett framgångsrikt delaktighetsarbete. Rapporten har blivit mycket uppskattad och har hittills sålts i över 1500 exemplar.

Pris: 75 kr + frakt & admininistrativa kostnader

Att ladda ner

Ungdomsarbetarens kompetens – För att stärka och vidareutveckla ungdomsarbetet krävs en tydlig uppfattning om vilka kompetenser som är nödvändiga för att utföra ett kvalitativt arbete. KEKS har därför utvecklat ett kompetensramverk som listar dessa kompetenser och beskriver den grundprocess där de ska tillämpas. 

Ladda ner

Delaktighet och lärande – Att arbeta med delaktighet och icke formellt lärande i öppen ungdomsverksamhet riktar sig till dig som arbetar med gruppverksamheter för unga. Här beskrivs steg för steg fritidsledarens arbetsprocess och de olika saker man måste tänka på och ta hänsyn till när man arbetar med ungas delaktighet och lärande. Skriften fungerar både som en handledning och kom ihåg-lista i det dagliga arbetet.

Ladda ner

FN:s barnkonvention - från ord till handling med KEKS, 2021, belyser på vilka sätt en modern öppen fritids- och ungdomsverksamheten kan säkerställa att barns och ungdomars rättigheter enligt konventionen blir, och upplev som, mer än tomma ord. Skriften kan användas både som information till politik och samarbetspartners och som underlag för diskussioner bland ungdomar och personal.

Ladda ner

Vision och Vägval för den öppna ungdomsverksamheten

Vår vision är framför allt ett inlägg i debatten om den öppna ungdomsverksamheten. Här kan du, förutom själva visionen, bland annat läsa om var vi tycker vi ”hör hemma” politiskt, vad vi tycker behöver göras för att utveckla verksamheten och vad vi tycker bör, respektive inte bör, ingå i vårt uppdrag. Eftersom syftet är att stimulera till diskussion finns också ett studiehäfte med en rad diskussionsfrågor.

Ladda ner Visionen
Ladda ner studiehäftet

IDÉER FÖRST. PENGAR SEDAN. Om hur vårt sätt att fördela resurser påverkar ungas vilja och möjlighet till delaktighet. Och vad vi kan göra åt det!

Syftet med denna skrift är att lyfta fram vad man bör tänka på när man utformar och driver ett system där unga kan söka medel för att driva egna verksamheter och projekt.

Ladda ner

Vad är bra fritid för dig? Om ungdomars syn på den öppna ungdomsverksamheten och vad de skulle vilja att den innehöll är en rapport från en kartläggning gjord av KEKS. Här redogörs bland annat för hur ungdomar tillbringar sin fria tid, hur de ser på den öppna ungdomsverksamheten och hur de skulle vilja att denna var både till form och innehåll. Resultaten redovisas uppdelat på kön, men också uppdelat på de som besöker verksamheten och de som inte gör det. I båda fallen kan vi se stora skillnader …

Ladda ner

Inspiring Quality Street Work - Att stärka fältarbete genom dokumentation och uppföljning. Upptäck spännande möjligheter inom fältarbete och kvalitetsutveckling. Denna skrift riktar sig till fältare, chefer, beslutsfattare, utbildare, studenter och forskare. Utforska begreppet kvalitetsutveckling och lär dig hur du kan tillämpa det i ditt arbete.

Ladda ner

Skriften finns i flera översättningar.