KEKS Kompetensramverk &

Läroplan för ungdomsarbete

Under de senaste tio åren har ungdomsarbetet (youth work) gjort stora framsteg när det gäller att tydliggöra sig själv och få politiskt erkännande på europeisk nivå, inte minst genom Europarådets rekommendation om ungdomsarbete.

Europeiska principer och riktlinjer för lokal öppen fritids- och ungdomsverksamhet, Chartern, har i ett andra steg ytterligare bidragit till att sektorn kunnat hitta en gemensam riktning och röra sig framåt. Det är därför nu möjligt att på ett tydligare sätt formulera det lärande som verksamheten förväntas leda till, den process genom vilket detta sker och de kompetenser som krävs för att utföra ett kvalitativt ungdomsarbete.

KEKS har därför utvecklat:

  • En läroplan för ungdomsarbete som beskriver förutsättningarna för att skapa en lärande miljö, vad unga förväntas lära sig och den process, inklusive pedagogiska metoder, verktyg och teman, genom vilka detta uppnås.

  • Ett kompetensramverk som listar de kompetenser, dvs värderingar, attityder, färdigheter och kunskaper, som behövs för att utföra kvalitativt ungdomsarbete och den arbetsprocess inom vilken dessa ska användas.

Det förs idag så mycket onödig och komplicerad diskussion om ungdomsarbete, ofta av personer som har lite verklig förståelse och definitivt ingen praktisk erfarenhet av att utföra det. Ungdomsarbetets ’gemensamma grund’ i form av rum (för ungas autonomi och röster) och broar (för mer positiva och framgångsrika övergångar till vuxenlivet), slutsatsen från det andra europeiska ungdomsarbetskonventet 2015, var nog. Den banade väg för Europarådets rekommendation om ungdomsarbete, 2017, och EU:s Resolution avseende en europeisk ungdomsarbetsagenda, 2020. Denna vägledde i sin tur deklarationen från det tredje europeiska ungdomsarbetskonventet, “Vägvisare för framtiden” (2020), som skissade på en åtta-punkters plan för utvecklingen av kvalitativt ungdomsarbete över hela Europa. Men denna behövde få ’kött på benen’.

KEKS har nu producerat och injicerat en uppfriskande dos av sunt förnuft tillbaka till ungdomsarbetet, med en läroplan för att utveckla kvalitativt ungdomsarbete och en artikulering av de kompetenser som möjliggör och säkerställer en effektiv praktik.

Jag har läst enormt mycket om ungdomsarbete, skrivit en hel del och praktiserat ungdomsarbete i ett halvt sekel. När jag läste dessa dokument tänkte jag att jag egentligen inte behöver läsa mer. De fångar exakt det som behöver sägas.

Kommentarer till dokumenten av Howard Williamson

Howard Williamson, CVO CBE FRSA FHEA, är professor i europeisk ungdomspolitik vid University of South Wales och en i Storbritannien nationellt kvalificerad ungdomsarbetare. Han har under många år varit en nyckelperson i utvecklingen av europeisk ungdoms- och ungdomsarbetspolicy.

LADDA NER

Vi hoppas att dessa dokument kommer att inspirera till fortsatt utveckling av såväl ungdomsarbete i sig som utbildningen av ungdomsarbetare.

Vår plan är att i ett nästa steg komplettera dessa dokument med ett självskattningsverktyg för ungdomsarbetare och ett diskussionsmaterial kopplat till läroplanen.