KEKS Kompetensramverk &
Läroplan för ungdomsarbete
Under de senaste tio åren har ungdomsarbetet (youth work) gjort stora framsteg när det gäller att tydliggöra sig själv och få politiskt erkännande på europeisk nivå, inte minst genom Europarådets rekommendation om ungdomsarbete.
Europeiska principer och riktlinjer för lokal öppen fritids- och ungdomsverksamhet, Chartern, har i ett andra steg ytterligare bidragit till att sektorn kunnat hitta en gemensam riktning och röra sig framåt. Det är därför nu möjligt att på ett tydligare sätt formulera det lärande som verksamheten förväntas leda till, den process genom vilket detta sker och de kompetenser som krävs för att utföra ett kvalitativt ungdomsarbete.
KEKS har därför utvecklat:
En läroplan för ungdomsarbete som beskriver förutsättningarna för att skapa en lärande miljö, vad unga förväntas lära sig och den process, inklusive pedagogiska metoder, verktyg och teman, genom vilka detta uppnås.
Ett kompetensramverk som listar de kompetenser, dvs värderingar, attityder, färdigheter och kunskaper, som behövs för att utföra kvalitativt ungdomsarbete och den arbetsprocess inom vilken dessa ska användas.
Kommentarer till dokumenten av Howard Williamson
Howard Williamson, CVO CBE FRSA FHEA, är professor i europeisk ungdomspolitik vid University of South Wales och en i Storbritannien nationellt kvalificerad ungdomsarbetare. Han har under många år varit en nyckelperson i utvecklingen av europeisk ungdoms- och ungdomsarbetspolicy.
LADDA NER
Vi hoppas att dessa dokument kommer att inspirera till fortsatt utveckling av såväl ungdomsarbete i sig som utbildningen av ungdomsarbetare.
Vår plan är att i ett nästa steg komplettera dessa dokument med ett självskattningsverktyg för ungdomsarbetare och ett diskussionsmaterial kopplat till läroplanen.