1F - Mellanrummets möjligheter
Vägar till jämlik fritid i ojämlika städer
Hur kan vi nå de unga som sällan eller aldrig deltar i organiserade fritidsaktiviteter? Under detta seminarium presenteras ett forskningsprojekt om hur ojämlikhet uppstår i kommunal fritidsverksamhet – och hur den kan brytas.
Tre slutsatser står i fokus:
Hur en jämlik fritid kan definieras
Vilka hinder som finns inom förvaltningars normer och rutiner
Vilka möjligheter som visar sig när vi studerar framgångsrika öppna verksamheter.
Studien belyser bland annat vikten av så kallat ”mellanrumsarbete” – att skapa kostnadsfriaaktiviteter, arbeta relationsuppsökande och bygga förtroende hos både unga och deras familjer. Det handlar om att lägga mer tonvikt vid delaktighet och självförverkligande än på själva aktiviteten i sig.
Föreläsare
Nazem Tahvilzadeh, lektor och docent i statsvetenskap vid Södertörns högskola, har tillsammans med kollegor utforskat hur Malmö stad kan erbjuda en mer inkluderande fritid för alla barn och unga.
Under seminariet berättar han om de nya perspektiv som framkommer i rapporten och bjuder in till en diskussion om hur principerna för en jämlik fritid kan förverkligas i praktiken.
Tid: 75 minuter